lauantai 14. huhtikuuta 2018

Opiskelu lasten kanssa

Olin ollut ammattikorkeassa 1,5-vuotta, kun Jasmin jäi kotihoitoon Espooseen muuttamisen myötä. Tuolloin olin koko syksyn opiskellut päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin. Päivisin Jasmin oli päiväkodissa, mutta ilta- ja viikonloput opiskelin hänen nukkuessa tai miehen oltua hänen kanssaan. Kevät oli kevyempi opintojen suhteen. Kävin ammattikorkeassa ainoastaan iltaisin. Teimme Miikan kanssa "läpsystä" vaihdon. Opintoja oli keskimäärin 2-3 iltana viikossa. Kotona ollessa suoritin kurssien tehtäviä iltaisin Jasminin oltua nukkumassa. Jasmin meni elokuussa täytettyä 3-vuotta päiväkotiin. Tuolloin olin itse saanut työpaikan, jossa suoritin viimeisen harjoittelun. Samaan aikaan tein opinnäytetyön, jonka vuoksi valmistuin jo syyskuussa.

Yliopiston olin kuvitellut onnistuvan samoin. Minea ei kuitenkaan suostu nukahtamaan yöunille ilman minua. Hän myös herää aina, jos poistun vierestä. Joten olen aikatauluttamaan opintojen aikataulut uudelleen. Miikka piti syksyllä isyyslomaa, jolloin suoritin muutaman kurssin. Keväällä olen suorittanut etänä kursseja. Eli olen joutunut kirjoittamaan kurssien tehtäviä aina, kun mahdollista. Käytännössä tämä on ollut: pienten päiväunien aikaa, illalla Miikan oltua kotona, viikonloppuisin tyttöjen ollessa hoidossa tai (muutaman harvinaisen kerran) aamulla/illalla myöhään, kun Minea on suostunut jäämään yksin/isin viereen nukkumaan.

Moni on ihmetellut tätä opiskelua ja kotiäitiyttä, että mistä riittää aikaa tai intoa. Opiskelu irrottaa täysin kotiäitiydestä. Lukiessa tekstiä tai kirjottaessa tehtäviä olen "poissa kotiympäristöstä". Monesti työstän ajatuksia päivien mittaan mistä kirjoitan ja miten kirjoitan jotain tehtävää, joten on tosi helppo lähteä työstämään tehtäviä tämän pohjalta. Etuna on myös, että olen tosi nopea kirjoittamaan ja ammentamaan tietoa, joten kirjoituksen tuottaminen on helpoin osa.



Maisteriopinnot kestää 2 vuotta eli 120op. 

Tällä hetkellä on kasassa 35op(, josta puuttuu yhden kurssin ahotointi 5op). Nuo 35op koostuu: yksi läsnäoloa velvoittava tutkmusmenetelmen kurssi 5op, kolme 5op verkkokurssia, yksi kirjallisuusessee 5op, yksi kirjatentti 5op ja yksi 5op kurssin ahotointi. Eli periaatteessa 40op.

Parhaillaan on menossa kaksi kurssia: 5op ja 10op, joista tulee viimeistään toukokuussa opintopisteet. Silloin on kasassa 55op.

Kesällä suoritan yhden 5op verkkokurssin. Yhden 5op kirjallisuusesseen. Kaksi 5op eli yht. 10op tenttiä. Tällöin olisi kasassa opintoja 75op.

Syksyksi jäisi gradun viimeistelu 40op ja yksi 5op kurssi. Miikalla on kesällä normaali 4viikon kesäloma, jolloin yritän jo puristaa gradun kasaan. Toivottavasti pian pääsen palauttaa gradun kirjallisuuden.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti