torstai 15. maaliskuuta 2018

Yliopistoon amiksesta

Valmistuin ammattiopistosta 2010. Olin jo tuolloin päättänyt hakea yliopistoon. Lukion taustasta olisi ollut hyötyä, mutta yliopisto tuli ajatuksena ajankohtaiseksi vasta ammattiopiston ollessa kesken. En enää tuolloin halunnut keskeyttää sitä ja vaihtaa lukioon. Päätin käydä ammattiopiston loppuun vaikka tuskin tulisin tuolle alalle jäämään, mutta opinnot antaisivat minulle jatko-opiskelu mahdollisuuden.

Syksyllä 2010 tutkin eri yliopistojen vaihtoehtoja. Päädyin hakemaan Jyväskylän yliopistoon keväällä 2011. Historia kiinnosti pääaineena. Kevään alussa luin lukion historian kurssien kirjoja läpi. Muistaakseni kaksi kuukautta ennen koetta tuli ennakkomateriaali internettiin luettavaksi. Tein tuolloin lukusuunnitelman, koska työskentelin samaan aikaa vuorotyössä. Luin aamuvuorojen jälkeen. Heräsin lukemaan ennen iltavuoroja. Yövuorojen aikana luin joko aamulla aikaisin tai iltapäivällä. Vapaapäiviä pidin välillä oman fiiliksen mukaan.


Koepäivän koittaessa olin mennyt vierailulle ystäväni luokse. Hän opasti minut pääsykokeisiin, joiden osallistujamäärä yllätti täysin. Kokeessa jaettiin ennakkomateriaali kaikille. Tämä tieto oli minulla jäänyt väliin, joten yllätys oli positiivinen. Kokeessa kysyttiin kolme kysymystä, johon vastattiin esseenä. Lähdin kokeesta 2,5 tunnin kuluttua, kun 2/3 ihmisistä oli lähtenyt. Olin osannut mielestäni hyvin vastatakysymyksiin, mutta en uskonut kuitenkaan omiin mahdollisuuksiini taustani ja osallistujamäärän vuoksi.

Jäin odottamaan koetuloksia. Tuolloin tuli vielä tieto opiskelupaikasta kirjeitse kotiin eikä opinto-polkuun kuten nykyään. Ystäväni oli sanonut, että kirjeen ollessa ohut, olisi huonona uutisia. Hyväksymiskirje tulisi paksussa kuoressa, koska ohessa olisi erilaisia opuksia.

Muistan vieläkin sen päivän, kun kirje kolahti postiluukusta. Olin juuri puhunut puhelimessa kyseisen ystävän kanssa ja olin turhautunut, että kirjettä ei vieläkään ollut tullut. Kirje saapui melkein heti puhelun loputtua. Voi sitä ilon määrää, kun luin tekstin: HYVÄKSYTTY.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti